RCIS

Revista de Cercetare si Interventie Sociala

  • Augmenter la taille
  • Taille par défaut
  • Diminuer la taille

Plan de restructurare a serviciilor de asistenta sociala pentru adulti (8)

Plan de restructurare a serviciilor de asistenta sociala pentru adulti

Autori

Sorin Brasoveanu

Editura

Lumen, 2005

Cod CED: 1584-5397-11(08)
Dimensiuni pp. 1600-1609

Abstract:

Incepand cu anul 1990 s-au inregistrat progrese in protectia persoanelor adulte prin masurile de protectie speciala prevazute in Legea 53/1992. Acestea aveau ca scop prevenirea, diminuarea sau inlaturarea consecintelor de ordin social, economic si profesional si egalizarea sanselor pentru aceasta categorie de persoane. Hotararea de Guvern 939/1997 stipuleaza explicit modul de reorganizare si functionare a noii institutii create: Secretariatul de Stat pentru Persoane cu Handicap. Acesta devenea organul de specialitate al administratiei publice centrale care realiza coordonarea, indrumarea si controlul a activitatii de protectie a persoanelor cu handicap precum si realizarea integrarii sociale a acestora. Asistentul personal al persoanei cu handicap este mentionat si i se stabilesc atributiunile in OUG 102/1999. Acesta trebuia sa acorde asistenta si ingrijire persoanei cu handicap pe baza unui program individual de recuperare si integrare sociala elaborat de Comisiile de Expertiza medicala. Consider ca modalitatea de desfasurare a activitatii asistentilor personali constituie una din marile erori specifice politicii de abordare a problematicii persoanelor cu handicap, prin faptul ca s-au alocat resurse financiare care nu erau orientate pentru activitatile de recuperare ale persoanelor cu dizabilitati. S-ar fi impus ca aceste resurse financiare sa fie orientate spre servicii recuperatorii oferite de specialisti si chiar echipe mobile, si nu catre persoane care nu au pregatirea corespunzatoare. In acelasi act legislativ, OUG 102/1999, s-a prevazut infiintarea Comisiilor de Expertiza Medicala aflate in subordinea Inspectoratului de Stat pentru Persoane cu Handicap, precum si infiintarea Comsiei Superioare, parte componenta a Secretariatului de Stat pentru Persoane cu Handicap. Criteriile de incadrare intr-o categorie de handicap au continuat sa ramana pur medicale fara sa fie explicit stipulate intr-un act normativ si acest lucru pana in anul 2002 cand Ministerul Sanatatii si Familiei emite Ordinul 726/2002 cu privire la criteriile pe baza carora se stabileste gradul de handicap si masurile de protectie speciala pentru adulti.